Sinds januari staat de gloednieuwe website van Voedselbank Walcheren online. Om dit te realiseren, werkten we samen met Rabobank, Nedbase en Lievens Communicatie. Rabobank maakte de investering mogelijk met een bijdrage uit het coöperatiefonds. Wat dit fonds precies inhoudt en wanneer je hier als stichting recht op hebt, licht Ron Kindt toe. Ron is adviseur marketing, communicatie en coöperatie bij Rabobank Walcheren/Noord-Beveland.
Maatschappelijke initiatieven
“Het coöperatiefonds is een percentage van de winst dat Rabobank jaarlijks vrijmaakt om te investeren in maatschappelijke initiatieven”, legt Ron uit. Bij Rabobank is maatschappelijke betrokkenheid een belangrijk item. Ron: “Als het goed gaat met ons werkgebied Walcheren en Noord-Beveland, gaat het ook goed met Rabobank. Voor ons is het dus van belang dat er mooie maatschappelijke initiatieven blijven ontstaan.”
Voedselverspilling tegengaan en zelfredzaamheid bevorderen
Om recht te hebben op een bijdrage uit coöperatiefonds, moet je als stichting aan een aantal eisen voldoen. Zo moet je volgens Ron eerst een aanvraag indienen: “Hiermee zoeken we eerst uit of de ondersteuning binnen ons beleid valt. We werken vanuit vier strategische pijlers: food, zelfredzaamheid, ondernemerschap en vitale leefomgeving. Voedselbank Walcheren valt onder de twee pijlers food en zelfredzaamheid. Rabobank wil voedselverspilling namelijk tegengaan. Voedselbank Walcheren levert hierin een belangrijke bijdrage. Ook als het gaat om zelfredzaamheid heeft de voedselbank een belangrijke rol. We hopen natuurlijk dat de ondersteuning van de voedselbank tijdelijk is en dat mensen hun boodschappen later weer zelf kunnen financieren.”
Financiering Rabobank
Ron: “Vanuit het coöperatiefonds financiert Rabobank voornamelijk middelen om een stichting te ondersteunen. Als iemand honger heeft, geef je dan een vis of een hengel? Bij Rabobank geven we het liefst de hengel. Voor Voedselbank Walcheren is een nieuwe website dé tool waar ze nog jaren plezier van hebben.”
Betrouwbaarheid lokale partners
Bij het toekennen van een bijdrage uit het coöperatiefonds houdt Rabobank rekening met de betrouwbaarheid van het project. De stichting moet eerst een aantal vragen beantwoorden over het project en de stichting. Vervolgens kijkt Rabobank of de aanvraag past bij het fonds. Ron: “Voor de nieuwe website van Voedselbank Walcheren werden Nedbase en Lievens Communicatie betrokken. Dat gaf ons vertrouwen voor de bijdrage. Rabobank werkt het liefst samen met betrouwbare én lokale partners.”
Bijdragen aan goed doel
En zo voelt het ook voor de samenwerkende partijen Nedbase en Lievens Communicatie. Karlijn Borm, Lievens Communicatie: “Als communicatieadviesbureau schreven wij de teksten voor de nieuwe website. Belangrijk was dat deze begrijpelijk waren voor iedereen. We bezochten diverse keren de locatie van Voedselbank Walcheren op de Kleverskerkseweg voor input. We ontmoetten er betrokken en vriendelijke vrijwilligers. Geweldig om tijdelijk mee te lopen met het team. Een mooi project voor een goed doel!” Internetbureau Nedbase uit Middelburg ontwikkelde de nieuwe website. Karen Oerlemans, Nedbase: “Het was fijn om samen te werken met Voedselbank Walcheren en Lievens Communicatie. Doordat de lijntjes lekker kort waren, leverden we samen binnen no-time een mooi product op. Het project was natuurlijk extra bijzonder doordat het voor een goed doel was. Het was waardevol om daar een bijdrage aan te mogen leveren.”